Thursday 24 October 2013

sunnah jilat masin garam

Isu Nabi saw jilat garam. Siapa belum tahu yang Nabi suka garam;) bisik kat diri sendiri...kesiaaaaaaan;p


 --->> Antara makanan yang Nabi SAW suka makan ialah:
Garam, juga sekadar secukupnya sahaja. Nabi jilat garam kerana pada zaman itu, garam tak dicampur dalam makanan lagi. Kita hari ni tak perlulah buat begitu, kerana garam sudah dimasukkan dalam makanan. eh eh jappp. ye ke macam tu????


Kajian sebenarnya dah banyak menunjukkan apasaja sunnah nabi muhammad saw (percakapan/perbuatan) yang dilakukannya sentiasa selari mengikut peredaran zaman. Belum bercanggah dengan mana2 fakta sains. Antara sunnahnya, nabi menjilat sedikit garam sebelum dan juga selepas makan. Setelah diteliti dan dikaji masyaAllah.....inilah dikatakan wahyu untuk kesejahteraan umat sejagat. 

Siapa buat dia dapat! dapat pahala, juga dapat manfaat. alhamdulillah.

Mengikut kajian jilatan sedikit garam di awal dan akhir makan mampu meningkatkan fungsi tiroid. haaa jangan main2. Jom kita tengok sedikit berkaitan tiroid ni. 

Apa fungsi tiroid? 

Kelenjar tiroid ialah organ endokrin yang terletak di leher manusia. Fungsinya ialah mengeluarkan hormon tiroid. Antara hormon yang terpenting ialah Thyroxine (T4) dan Triiodothyronine (T3). Hormon-hormon ini mengawal metabolisma (pengeluaran tenaga) manusia.


  • Dari Abdullah Bin Umar "Sesungguhnya ALLAH menurunkan empat perkara berkat (mempunyai kebaikan) dari langit (menerusi hujan) ke bumi iaitu besi, api ,air dan garam” -Hadis Riwayat Al Baghawiy dalam tafsirnya .
  • Dari Anas Bin Malik, nabi bersabda "Penghulu segala lauk pauk kamu ialah garam"-Hadis riwayat Ibnu Majah
  • "Tiadalah akan baik makanan itu melainkan dengan garam"-Hadis riwayat Al Bazzar
Malah dicatatkan, Rasullullah setiap kali menggembara akan memamah sedikit garam sebelum mengambil makanan atau minuman. Ini bertujuan untuk menstabilkan badan, meningkatkan ketahanan/imiun badan kerana setiap bumi/tempat mempunyai udara punyai magnetik dan suhu yang berbeza. Dalam kitab perubatan Islam ada menyebut ia dapat mengembalikan tenaga yang hilang semasa perjalanan. 

Itu antara penemuan2 yang telah menjawab persoalan mengapa perlunya sedikit garam dijilat. Memang sunnah nabi itu yang terbaik menjadi ikutan tanpa banyak soal kerana pastinya untuk kebaikan manusia. Adakalanya tak logik di akal kerana belum dikaji, atau sebenarnya dah dikaji tapi kita je yang belum tahu. Tak tahu sebab tak mahu tahu. 

Maka jalan pintas untuk kita------------->>>ikut saja sunnah, pasti kita selamat;)
Alangkah beruntung bagi yang dah lama mengamalkannya.

p/s: dulu juga pernah timbul isu nabi simpan janggut sebab belum ada pisau cukur. aduuuuuuh. rupanya bila dikaji janggut boleh meningkatkan hormon kelelakian. Alhamdulillah. Sunnah yang berkat! 

Semoga kita lebih menghargai sunnah yang ditunjuk nabi saw kerana padanya sentiasa ada kebaikan yang ada ketikanya belum diketahui umum. Kerana yakin yang nabi saw bertindak mengikut wahyu bukan hawa nafsu. 

Saya sayang Nabi Muhammad saw kerana Allah.
Jom selawat: 

# sunnah nabi makan
# makanan sunnah

No comments:

Post a Comment