Tuesday 15 October 2013

pengalaman hidup masin

Pengalaman hidup

Selalu orang kaitkan pengalaman hidup pahit dan manis. Tak ada kan yang kata pengalaman hidup yang masin? Ke ada, ke saya yang tak pernah tahu.

Tapi kalau seorang dewasa nak menyatakan dia lebih berpengalaman, selalu cakap "saya yang makan garam dulu dari kamu..." lebih kurang camtu lah katanya/ungkapannya. Kalau tengok drama2 kat tv kan slalu macam tu. Betul ke betul? ;)

Aik knapa tak sama. Sepatut cakap " Aku yang lebih dulu makan gula...." Ada pernah dengar macam tu? Tak ada kan. Seolah2 manis dan pahit tu hanyalah rencah kehidupan dan hanya 'masin' sebagai kenangan/peringatan/pengajaran yang mematangkan kehidupan. 

Masin itu kan enak. Enak dalam masakan enak juga dalam kehidupan.

Cuba bayangkan jika hidup sentiasa manis je...nak apa semua dapat. Tak ada langsung halangan. Semua mudah dan indah. Dapat tanpa penat lelah. Seronok ke macam tu? Jawapan saya pastinya kurang seronok kan. Paling tak, nak juga ada rasa pahit kehidupan tu...sikit pun jadilah. Baru akan menghargai kewujudan manis tu. Gabungan manis pahit dalam kehidupan menjadikan kita lebih kenal tentang masinnya kehidupan.

Haha faham? Seronok juga buat ayat macam ni ;)

Tetiba terlintas pula, bukankah kalau terlalu masin...ye lah bila dah pengalaman disamakan masin, maka semakin banyak pengaman maka semakin banyak la masin kehidupan kita...maka kalau ikut lumrah masakan kalau dah masin sangat dah tak enak, dah nak kena buang atau tak boleh makan.
Bermaksud kehidupan kita pun sudah makin ke penghujung?

MasyaAllah. Suatu peringatan khas buat diriku. Cukupkah bekalanku untuk ke sana?
Inna lillahi wa inna ilaihi raaji'un.

# tazkirah 
# ilmu tauhid




No comments:

Post a Comment