Thursday 17 October 2013

proses garam masin

Sebenarnya sepanjang hidup, dah 30 tahun ni tak pernah tengok cara orang buat garam. Walaupun memang dah azali pengguna garam. Sejak dari lahir pasti dah kenal garam. Sampai tahnik pun antara bahannya garam. Kalau tempat saya lah di negeri cik siti wan kembang sana;)

Masa kecik2 dulu ada satu lori tu jual garam je. Dia bawak ke hulu ke hilir pusing kampung, jerit " Garei. Garei..." masa kecik tu saya pernah terdetik di minda banyak ke garam nak beli? Sbb tengok guni besar...tapi kalau bli banyak nal buat apa?
Banyak kali jugak ingat2 terlintas soalan tu tapi tak pernah fikir lebih. Nak siasat jauh skali. Sekadar membiarkan ianya berlalu pergi sampai lah ke usia dah masuk 30 ni. Huhu dahsyatnya aku tak pernah nak ambik tahu.



Sekali tengok video pemprosesan garam, hmmmm patutla.... Baru la faham kenapa orang sibuk kata garam yang sedia ada, yang slalu kita makan ni tak berapa bersih. Malah juga bahaya!
Cuba perhatikan video ni. 



(Sumber : http://www.youtube.com/watch?v=V6ImkM3gWqI)

satu lagi boleh tengok di sini ---> http://www.youtube.com/watch?v=uRgwbyB9eCA

---

Haa dah tgok belum. Kalau dah tengok ada tak rasa2 nak guna lagi garam tu. Huhu apakan daya??? ---Persoalannya bahan apakah yang terlibat sehingga menjadikan garam biasa di pasaran itu putih bersih suci dan halus. Dan adakah ianya selamat?

Jom kita sama2 siasat.

Terima kasih kepada pengusaha2 garam muslim yang telah menjalankan tanggungjawab fardhu kifayahnya menyediakan garam yang lebih sihat. Jadi kitalah yang perlu bantu beri sokongan kepada mereka.
Dosa tau kalau tak ada langsung pengusaha muslim yang buat garam yang sihat. Sebab merekalah, tanggungjawab kita sudah terlepas.

Ucaplah alhamdulillah;)

# proses garam
# garam putih
# pembuatan garam masakan
# video garam 

No comments:

Post a Comment