Sunday 27 October 2013

ekzema dengan masin garam

Ekzema tu apa?

Ikut definisi Ekzema ialah sejenis penyakit kulit yang menyebabkan radang, gatal, kering, mengelupas, kemerahan dan bersisik. Penyakit ini ada kaitan dengan tindakbalas hipersensitif pada bahagian kulit, iaitu organ terbesar pada tubuh manusia.


Kesan penyakit ini pada kanak-kanak boleh dilihat pada bahagian lutut, pelipat siku, atas punggung, buku lali, belakang telinga, muka dan kulit kepala, manakala pada orang dewasa, ia lebih ketara di belakang lutut dan pelipat siku.

Penyakit ini boleh dihidapi pelbagai lapisan umur, termasuk kanak-kanak. Biasanya ia lebih banyak dihidapi kanak-kanak berusia kurang dua tahun. Ekzema adalah masalah kesihatan yang ada kaitan dengan penyakit genetik (diwarisi dari ibu bapa).

Banyak ubat ekzema berada di pasaran. Ada yang berminyak, ada jenis bedak, paling banyak dalam bentuk krim. Apa rasanya? Mana ku tahu! Ko la rasa dulu;p yang pastinya selalu ubat ekzema dinyatakan adalah racun.

Anak saya ada yang menghidap sakit ni. Dari bayi lagi kulitnya cukup sensitif. Cepat naik ruam. Kat pipi, celah lengan dan kaki. Tempat2 senang berpeluh. Kadang2 kesian tengok dia tidur pun sibuk menggaru sana sini dengan mata masih tutup. Garu masa tidur;) kadang2 kuat sangat garu jadi luka. Orang jawa panggil garu--»garuk ye. Hoho ok. Mula belajar sikit2 bahasa jawa jiwa bangsa suamiku;)

Macam2 dah cuba, boleh katakan habis segala krim, losyen, sapuan, bedak dicuba....masih tetap sama. Tak bertahan lama. Masih garu, garu dan garu. Kalau tersilap makan telur, ayam, makanan laut tak usah cerita....kesian tengoknya. Tak bagi garu pun, nanti dia garu juga sembunyi2. Kejam pula fikir kadang2 tu. Yelah orang gatal diminta tahan. Sabar! Haha cuba kita. Ayoooo...

Ada juga saranan minta sapu garam. Yela masin garam kan boleh hilangkan gatal. Tapi leceh juga nak sapu garam macam tu. Haa tu la manusia semua nak cepat je. Dah tugas kita manusia ni ikhtiar rawatan dan buat. Penyembuh mutlak hanya Allah. Allah saja yang boleh sembuhkan. Jangan sibuk kerja Allah, buat kerja manusia. Tahu dah. Cuma nak kena belajar lagi bersabar dengan rawatan. Terus ikhtiar pasti bertemu kejayaan;)

Nak jadi cerita, saya dikenalkan dengan sabun garam. Alhamdulillah.rupanya dah wujud sabun garam ni dah lama. Kan senang garam masin dah dijadikan sabun. Tinggal pakai je waktu mandi. Ganti sabun antibakteria yang lain. Uniknya sabun ni semulajadi. Dihasil dari garam. Kehebatan garam tak dapat disangkal lagi. Anugerah alam yang mesti disyukuri. Alhamdulillah.

Kesan pakai sabun garam ni amat menakjubkan. MasyaAllah. Alhamdulillah. Kulit anak saya mula menunjukkan kesan. Tempat gatal mula kering dan beransur cantik. Paling suka bila tidur anak saya dah tak garu sana garu sini lagi. Tidur lebih lena. Kan dah jadi macam testimoni produk tu pula. Sekadar nak berkongsi manfaatnya. Mana tahu dapat membantu ibu2 yang sedang menghadapi masalah sama. 


Siapa tengah mencari sabun garam yang sangat sesuai untuk semua jenis kulit ni, saya sangat syorkan sabun ni, cubalah insyaAllah. Syampu garamnya pun best tau. Kan lagi syok jika pengusahanya adalah seorang muslim. Alangkah bahagianya!

# ubat kulit bermasalah
# sabun untuk ekzema
# ubat ekzema
# sabun garam buluh

No comments:

Post a Comment