Friday 22 November 2013

ubat gigi garam

Satu pagi, dalam kelam kabut nak bersiap untuk solat Subuh di rumah mertua saya, tersedar lewat, astaghfirullah. sedap sungguh tidur suasana kampung, sejuk pagi. Godaan tinggi untuk lena terus dalam mimpi...zzz.---masa tu nak gosok gigi, bila je ubat gigi tu mencecah gigi, uikkk aku tersalah ambik ubat gigi ke pencuci muka?? 

Terus saya tunduk ambil kembali benda yang macam ubat gigi tu, dan baca label betul2. Alhamdulillah betul;p dah sahih ubat gigi, cuma kali ni ada campuran garam bukit. Rasa pudina berangin tapi masin;) ubat gigi keluaran S***. Rasa unik-pelik-tapi bolehla.

Saya memang dah tahu garam sangat berkhasiat untuk gigi atau penjagaan mulut. Malah petua nenek saya dulu, amalkan berkumur dengan halia dan garam, seminggu sekali atau seeloknya setiap hari untuk gigi lebih tahan, kuat. Tapi nak buatnya kadang2 ada rasa m***s ;) Cuma saya baru tersedar rupanya di luar sana sudah ada produk ubat gigi dah siap ada garam. Senang lah camni. Malah bermacam2 keluaran ubat gigi yang ditambah garam. Ada ubat gigi dan garam bukit-ubat gigi dengan garam buluh-ubat gigi ditambah macam2 lagi herba lain dan juga garam...macam2 ada, tinggal pilih dan guna. 


Yang penting pastinya ada rasa masin! dah garam pastilah masin! ye tak;p Satu lagi bukti bahawa masyarakat dah mula menerima baik kelebihan garam bukan sahaja untuk masakan malah untuk kegunaan harian: sabun garam ada-syampu garam ada-ubat gigi garam ada. Dalam bab ubat gigi ni --- pengeluar tak akan buat produk ni jika tiada permintaan. Mana ada orang meniaga nak rugi maaa;)

Jom kita tengok apa manfaat garam dijadikan-atau ditambah ke dalam ubat gigi, antaranya :

  • Gigi dan gusi bukan sahaja penting untuk penampilan tetapi juga penting untuk kesihatan secara keseluruhan . Garam bukit adalah produk terbaik untuk kesihatan gigi. Kebanyakan masalah gigi adalah berpunca dari lebihan asid dalam mulut dan leher. 
  • Garam dapat membina PH semulajadi untuk pernafasan mulut dan pada masa yang sama melindungi enamel gigi anda .
  • Bagaimana caranya--->Beruslah gigi setiap pagi dengan ubat gigi garam setiap hari.

Jom bertukar kepada ubat gigi garam, jangan tangguh lagi, rasai kelainannya;)

---Orang tua-tua zaman dulu selalu amal gosok gigi dengan garam dan arang yang dah ditumbuk halus (sekarang serbuk arang memang ada dijual dalam peket kecil untuk gigi). Petua untuk gigi lebih putih dan kukuh. 

#petua gigi putih
#ubat gigi garam
#tip kesihatan gigi
#kaedah penjagaan mulut

No comments:

Post a Comment