Saturday 9 November 2013

bermain pasir masin

Pantai Telok Gong, Melaka

Ada sape2 pernah sampai di sini? Alhamdulillah, saya baru bersama keluarga meraikan hari keluarga untuk julung kalinya. Anak beradak je;) HSS-Siri 1. Baru nak mula. Perintis. Keluarga yang baru mencecah 16 orang. Mengharapkan keakraban keluarga paling dekat ini bertahan hingga ke siri ratusan, mungkin ribuan, ameen. insyaAllah. Semoga Allah merahmati keluarga kami. 


Dengan kehadiran belasan ahli keluarga ni, saya dan suami selaku penganjur pertama memilih lokasi ini memandangkan ia paling strategik untuk keluarga kami yang menetap sekitar Johor dan Cheras. Adil. Tengah2. Memandangkan program ni tercetus dan dirancang dalam masa kurang lebih 2 minggu sahaja. Alhamdulillah semua berjalan lancar dan paling penting, best;) lagipun cuti tak panjang, cuti deepavali.




Ikutkan tak pernah ambil kisah pun pantai2 di Melaka. Atau dalam bahasa paling tepat , eh melaka ada pantai eh? Haha mestilah ada. Tak baca sejarah ke? ;p Almaklum, Johor pun banyak tempat menarik. Paling tak pun cari kat Pahang je. Tak sangka pantai Telok Gong, Melaka ni boleh tahan juga. Perjalanan yang hanya mengambil masa 2 jam dari Segamat. Dekat je rupanya ;).




Cadangan awal nak menetap di homestay tepi pantai. Tapi apakan daya semua homestay berhampiran semua sudah penuh ditempah sempena cuti deepavali dan maal hijrah 1435h. Semua chalet tu maksudnya yang kami jumpai di internet je. Rupa2 bila pergi sana, mak aiii banyak berderet je homestay mahupun chalet. Semua atas nasib la dapat yang macamana. Untung siapa yang dekat boleh survey tgk dulu.





ni la rumah yang tepi pantai yang sebenar kami nak tapi dah ada orang...
tempat bbq disediakan

Kami pilih satu chalet ni namanya Gong Homestay. Mula2 telefon tuan rumah ni, pakcik Hamdan namanya, untuk dapatkan rumah 3 biliknya di tepi pantai, sekali rumah tu dah ditempah, pakcik ni tawarkan rumah dia satu lagi, masa tengah berurusan tu tak ada gambar nak bayangkan lokasi dan keadaan rumah yang pakcik ni cakap, dia nyatakan seberang jalan besar dari rumah pertama yang saya berkenan tu je. Fikir2 dah kesuntukan masa, risau nnt hari keluarga kami nak buat kat mna, jadi terus terima. Rumah tu berderet tiga, 1 rumah 3 bilik, 2 lagi rumah 2 bilik. Jadi saya pilih 2 rumah sebelah menyebelah untuk kami nanti. Pilihan kami rumah 3 bilik dan rumah 2 bilik.

Rumah pakcik ni memang cantik bersih, ada peti sejuk, tempat masak, tempat bbq kalau nak. Boleh kata selesa. Sesiapa nak mencari chalet saya cadangkan tempat ni cuma nak ke pantai kena menapak sikit la. Anggap je senaman;) bila lg? Memang seberang jalan cuma rumah tu jauh ke dalam, kira lamannya sangat luas, jadi kira jauh la dengan jalan besar tu, tapi memang nampak jalan. Lepas seberang jalan baru nampak pantai. 



Pantai ni agak curam, tak mendatar luas tempat pasirnya. Maksudnya, kita duduk main pasir dah dekat air pantai. Haha boleh faham ke? dan pantai ni ramai juga orang memancing, banyak ikan agaknya pantai ni. Tak perasan diorang dapat ikan apa sebab sibuk duk main pasir pantai yang masin tu dengan permainan khas buat macam2 bentuk haiwan, konon2 temankan anak main, tapi nampak gaya mak bapaknya yang lebih. Al maklum dulu mana ada mainan ni ;)

Lepas tu apalagi kami terjun, mandi pantai. Alhamdulillah. Nikmat mandi pantai. Best juga woooo.

Ni no pakcik Hamdan untuk sesiapa yang berminat;)

Gong Homestay, En Hamdan, no tel 013-368 9671, 
boleh juga rujuk ini 

--http://chaletpengkalanbalak.blogspot.com/2010/02/gong-chalet-melaka.html#.Un34QXCmbKg
--http://gongchaletmelaka.blogspot.com/2010/05/gong-chalet-pengkalan-balak-melaka.html

(cuma nampak gaya blog ni belum update 3 lagi homestay/rumah baru ni...)

# tempat menarik Melaka
# pantai Melaka 2013
# pantai telok gong Melaka
# cuti-cuti Malaysia

No comments:

Post a Comment