Sunday 10 November 2013

masin keringat ibu

Petang semalam, saya pergi ke klinik homeopati yang ada di segamat ni, di paya pulai--Dr Shiema. Saya lebih selesa dengan doktor perempuan, walaupun sebenarnya saya lebih hampir dengan homeopati utama di bandar putra, Dr Abu Naim. Ikutkan dekat Segamat ni ada 4 tempat klinik/doktor homeopati, setakat yang saya tahu.



Ini pertama kali saya mengunjungi klinik Dr Shiema di Paya Pulai ni. Sebelum ni dah pernah dapatkan rawatan dia tapi ketika tu dia menumpang di klinik lain. Saya pergi bersama keluarga, dalam pukul 5.30 macam tu. sampai je di klinik ni, di bahagian atas tingkat 1, rupanya dia berkongsi ruang dengan wakil herbalife. ok lah tu sama2 kesihatan;) dan waktu tu ramai orang perempuan. 



Rupanya setiap isnin waktu 5.30-6.30 ada majlis ilmu kat situ. Fokus peserta adalah untuk ibu2/surirumah menambah ilmu. Slot ketika itu dikendalikan seorang ustazah, untuk cek bacaan surah Fatihah kita. Menarik juga aktiviti sebegini, ye tak? Selalu kita hantar anak mengaji, inilah waktu kita nak mengaji pula belajar mengaji dengan guru. Bila lagi? 

Sambil tunggu giliran untuk rawatan, saya ikut serta majlis ni. Program santai. Boleh bawa anak2 tak ada masalah dan ianya percuma! Alhamdulillah, dah tahu dah kat mana nak lepak lepas ni;)

Orang Segamat untung

Untung sebenarnya orang bandar Segamat ni, ada kolej komuniti sampai dua, ada madrasah ibnu mas'ud, jumpa pula pusat aktiviti ibu ni...senang ibu2 nak isi masa lapang dan hujung minggu dengan ilmu, tinggal pilih je. Macam2 ada. Kolej komuniti bahagian jabatan pembelajaran sepanjang hayat pun rancak juga menjalankan kursus pendek untuk orang awam, banyak tawarkan kursus2 pendek seperti masakan, kecantikan, belajar IT dan macam2 lagi. Jadual setiap bulan keluar. Pilih kelas mana yang nak, tinggal hubungi pengurusan terbabit. Senang je. 

Madrasah ibnu mas'ud pun banyak kelas. pembelajaran macam pondok. memang ada sedia pondok moden pun dekat madrasah tu untuk disewa. Sungguh rugi kalau masih tak nak tambah ilmu. ;)

Sejak bergelar surirumah berijazah ni saya gemar mencari tempat2 begini untuk bergaul dengan masyarakat, boleh berkenalan dan mendalami ilmu2 bermanfaat. relax;)

ok, berbalik kisah di klinik homeopati tu,banyak2 benda, saya tertarik dengan hal penimbang magik tu. Dekat situ ada penimbang wakil herbalife tu punya. Dia offer saya timbang berat badan guna penimbang magik tu. Lupa pula nak ambil gambar;) penimbang tu bukan setakat boleh timbang berat badan, tapi boleh kesan tahap kolestrol,air dan kondisi badan kita. Juga boleh agak usia kita berdasarkan maklumat badan kita. macam scan kesihatan melalui tapak kaki la. Apa yang melucukan <ye ke lucu huhu> alat penimbang tu anggarkan usia saya adalah 48, waaaaaa sedangkan saya baru 30. Beza 18 tahun tu. Kesian diriku. Memang dah lama tak sempat nak manja2 dan belai2 tubuh badan sendiri macam waktu bujang dulu;p. Nak mula bagi alasan ni hehe..

Maksud penimbang tu, gambaran dalaman saya yang agak berusia, penat. Memang kurang sihat pun waktu tu sebab tu nak ikhtiar rawatan homeopati. Haha bagi alasan lagi tak nak ngaku tu lalala..



Ikutkan kita perempuan kalau dah kahwin, ada anak, macam saya menyusu badan lagi memang letih kan? Siapa stuju angkat tangan;) nak cerita pun susah. hanya Allah Maha Memahami. Itu pun Allah kurniakan saya seorang suami yang baik, banyak bantu saya. saya sering juga terbayang bagaimana agaknya bebanan isteri2 yang kurang bernasib baik, maksud saya mengurus rumahtangga dan anak2 sendirian. MasyaAllah. Semoga kalian mendapat keampunan atas kesabaran yang bukan senang tu huhu...Besar pahala jika disertakan niat kerana Allah.

Sebenar, mesin tu tak cakap pun saya dah tahu dan dapat rasa badan saya dah letih. Jadi mesin tu boleh percaya juga kikiki;)

Semoga Allah memberkati usaha kita semua. Penat bekerja dan menguruskan anak berbeza mengikut kondisi masing2, tapi yang pasti memang penat kan. Penat yang membahagiakan.

Alang2 hidup, biar hidup luarbiasa...
Alang2 wanita, biar jadi wanita yang mampu menggoncang dunia...

amacam? ;)

# susuibu
# homeopati Segamat
# herbalife Segamat
# belajar quran Segamat

No comments:

Post a Comment