Tuesday 12 November 2013

rawat uban dengan garam

Pernah terfikir ke garam begitu sekali berguna dalam kehidupan kita. Satu lagi tanda Allah Maha Penyayang juga Maha Pengasih kepada ke sekalian makhluknya. Allahuakbar. Hebat ciptaan Allah.

Rawat uban dengan garam


Rambut yang beruban terjadi oleh kerana beberapa faktor seperti faktor usia, genetik, stress dan juga faktor kesihatan. Uban adalah rambut yang berubah warna menjadi kelabu kemudian putih. Rambut asli orang Asia pada umumnya memiliki warna hitam atau gelap kerana memiliki kandungan kadar melanin yang lebih tinggi.

Ketika rambut berubah menjadi putih dan menjadi uban, terjadi proses perubahan kadar melanin. Pada uban yang berwarna putih melanin tidak lagi dihasilkan, sehingga rambut baru tumbuh tanpa mendapatkan pewarnaan dari melanin. 



Petua rawat uban semudah berikut....Anda boleh mencegah rambut putih tumbuh sebelum sampai waktunya. Tambahkan 1 sudu teh garam ke dalam satu cawan teh pekat hangat, kacau hingga larut. Setelah sejuk pada suhu bilik, tuangkan secara merata pada rambut lalu urut-urut kulit kepala. Biarkan selama sejam, kemudian bilas dengan air bersih tanpa menggunakan syampu. Untuk hasil yang maksima, lakukan perawatan ini sekurang-kurangnya sebulan sekali. 

Tahu saje tapi tak cuba tak guna.
Cuba dan guna sekali sahaja lagi tak guna.
Banyak kali cuba baru betul2 berguna.
Selamat cuba jaya;)

Larangan mencabut uban

Namun, dalam Islam >>Uban adalah Cahaya Bagi Seorang Mukmin.

---Al Baihaqi membawakan sebuah fasal dengan judul “larangan mencabut uban”. Lalu di dalamnya beliau membawakan hadits dari ‘Abdullah bin ‘Umar. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

 الشيب نور المؤمن لا يشيب رجل شيبة في الإسلام إلا كانت له بكل شيبة حسنة و رفع بها درجة 

“Uban adalah cahaya bagi seorang mukmin. Tidaklah seseorang beruban (walaupun sehelai) dalam Islam melainkan setiap ubannya akan dihitung sebagai suatu kebaikan dan akan meninggikan darjatnya.” 

(HR Al Baihaqi dalam Syu’abul Iman. Syaikh Al Albani dalam Al Jami’ Ash Shogir mengatakan bahwa hadits ini hasan).

---Ibnu Hibban membawakan hadits berikut. 

Dari Abu Hurairah, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, 
لا تنتفوا الشيب فإنه نور يوم القيامة ومن شاب شيبة في الإسلام كتب له بها حسنة وحط عنه بها خطيئة ورفع له بها درجة 

“Janganlah mencabut uban kerana uban adalah cahaya pada hari kiamat nanti. Siapa saja yang beruban dalam Islam walaupun sehelai, maka dengan uban itu akan dicatat baginya satu kebaikan, dengan uban itu akan dihapuskan satu kesalahan, juga dengannya akan ditinggikan satu darjat.” 

(HR. Ibnu Hibban dalam Shahihnya. Syaikh Syu’aib Al Arnauth mengatakan bahwa sanad hadits ini hasan)

sumbe
r : 
http://fuh.my/petua-hitamkan-rambut-yang-beruban-dan-cara-mencegahnya/ 
http://adlizakaria.blogspot.com/2011/01/hadis-mengenai-uban-dalam-islam.html 

# petua elak uban
# rawat uban
# ubat uban
# hadis berkaitan uban

No comments:

Post a Comment